Publicerad den Lämna en kommentar

WooCommerce – Individuell inlämningsuppgift


Ett av de huvudsakliga målen med kursen är att öka förståelsen kring hur man som företag skall agera online för att möta konsumenten på bästa sätt. Vi vill nu att ni gör detta i så hög utsträckning som möjligt på era egna webbplatser. Samtidigt är det självfallet viktigt att ni som webbplatsägare har god koll på hur besökare rör sig på webbplatsen och hur de agerar. Nedan finner ni ett antal punkter som er respektive webbplats skall uppfylla. Flera av dessa har vi gjort redan under kursens gång, men de finns med här ändå, då de anses centrala för att webbplatsen skall hålla en god standard.

Resultatet skall presenteras punktvis på din egna webbplats på ett separat inlägg på din webbplats som skall finnas på sökvägen https://nnnn.webmastern.nu/uppgift/, där nnnn representerar din subdomäns namn.

Jag vill genomgående se beskrivande svar på hur ni gått tillväga för att uppfylla kraven. Ibland kan det passa bra med en länk till den sida som visar där uppgiften lösts, medan det på andra frågor kan krävas både skärmdumpar och beskrivande text som visar på vad som gjorts eller något som visar på resultatet.

Krävs någon annan form av dokumentation så står det under respektive uppgift. I övrigt är internet en bra källa till att hitta lösningar på problem, så glöm inte att Googla före ni frågar.

Lycka till!

 

Uppgifter

  1. Val av tema

Vad har du för tema på din webbplats och vad behöver normalt sett övervägas vid val av tema? Utveckla varför du valt ditt tema om du inte gått på rekommenderat tema.

  1. Installation av Google Tag Manager och Google Analytics

Hur har du gått tillväga vid installation av Google Analytics? Fungerar mätningen som det skall? (visa gärna med skärmdumpar)

  1. Målmätning enligt digital mätplan
    I kursen Digital Marknadsföring skapade du en digital mätplan. Är den mätplanen fortfarande aktuell, eller är det något som tillkommit/fallit ifrån? Använd dig av mätplanen som grund och se till att få dina målmätningar på plats. Jag vill här se att du mäter och följer upp de KPI:er som du tänkt dig, plus att mätningen fungerar. 
  1. Uppföljning kring e-handelsspårning
    Visa att det går att köpa och att e-handelsspårningen fungerar.
  1. Hur har du utformat webbplatsens startsida och varför?
  1. Utvalda produkter (bästsäljare eller kanske de med bäst marginal) skall lyftas fram på startsidan. Där bör även finnas usp:ar och en säljande beskrivning av företaget/verksamheten. Hur har du resonerat här? 
  1. Hur har du lagt upp webbplatsens meny, struktur och navigering?
    Beskriv hur du lagt upp dessa delar. Följer det hela en logisk struktur?
  1. Det skall finnas statiska undersidor som tydligt beskriver ”Om oss”, ”Kontakt”, plus de leveransvillkor och köpvillkor som gäller. Även frakt och returer bör beröras i samband med detta.
    Beskriv här även varför du valt just de villkor som du valt.
  1. Vilka kontaktformulär har du på webbplatsen och vad har de för syften? Det skall finnas minst ett kontaktformulär på webbplatsen. 
  1. I vilket sammanhang har du använt dig av shortcodes? Det skall finnas minst ett användande av shortcode på webbplatsen. 
  1. Hur har du utformat Webbplatsens footer och varför?
  1. Vilka åtgärder har du vidtagit för att det tydligt skall framkomma att det är en demobutik och att det faktiskt inte går att handla ”på riktigt”? 
  1. I vilken utsträckning och hur har du arbetat med WooCommerce på webbplatsen?
    Det skall finnas produkter i någon form att köpa på webbplatsen. Produkterna skall vara minst tio till antalet och antalet kategorier minst tre. Beskriv vad du gjort och hur du gått tillväga. Undantag till detta kan finnas om det främst är tjänster som erbjuds, stäm av med Daniel om så är fallet.
  1. Vilka produkttyper har du arbetat med och varför?
    Här handlar det alltså om enkel/grupperad/variabel/nedladdningsbar/etc. Visa på exempel. 
  1. Hur har du sökmotoroptimerat din webbplats?
    Vilka åtgärder har du vidtagit och vad har du fått för resultat? Knyt också gärna an till den sökordsanalys som du gjorde i kursen Digital Marknadsföring. 
  1. Visa på exempel från Google Search Console på sökfraser som du tagit position och eventuellt även drivit trafik på. 
  1. Hur många indexerade sidor har din webbplats och hur väl stämmer det överens med antalet publicerade? Vad beror eventuell skillnad på?
  1. För att undvika att borttagna sidor indexeras felaktigt, så bör webbplatsägare arbeta med så kallade redirects. Visa på ett par sidor där du gjort detta genom att länka till dessa. 
  1. Det skall gå att prenumerera på nyhetsbrev, alternativt att anmäla sig till kundklubb.
    Även i dessa fall är spårning i Google Analytics att rekommendera, men inget måste. 
  1. Skapa en kampanjsida med Påsk-erbjudande.
    Denna kampanjsida skall vara skapat med hjälp av Elementor och innehålla följande delar:
  • En textruta med bakgrundsfärg
  • Produktbild och text
  • Länk till produkten
  • Produkten ska ha ett nedsatt pris till 2024-04-01

    Beskriv ditt resonemang kring sidan och länka till den i ditt svar.

  1. Skicka ett mailutskick med ett speciellt Påskerbjudande till de som prenumererar på nyhetsbrevet eller är med i kundklubben. Lägg först till mailadressen student@highendmedia.se i mailgruppen. Missa inte att utm-tagga kampanjlänken så att den sedan kan följas upp i Google Analytics.
  1. Vilka automail skickas från din webbplats i samband med olika händelser?
    Beskriv och visa på exempel. 
  1. Kunder vill ofta få snabba svar på korta frågor, visa på implementerad chatfunktion och hur den är anpassad för att den passa in i webbplatsens design.
  1. Vad har du implementerat för kopplingar till företagets sociala medier?
    Beskriv och visa på exempel. 
  1. Hur har du arbetat med Cookie-hantering och integritetspolicy? 
  1. Vilka andra åtgärder har du vidtagit för att skapa en säker webbplats?
  1. Hur har du arbetat med att optimera bilder för webben?
    Beskriv och visa på exempel.
  1. Visa på exempel på designdelar som du anpassat med hjälp av Elementor. 
  1. Vilka tillägg har du använt och varför? Komplett lista önskas. 
  1. Google har ett flertal verktyg för att kontrollera Page Speed och mobilvänlighet. Testa verktygen nedan och kommentera resultatet. I de fall du kan göra förbättringar, gör även dessa för att visa på före/efter.
    https://pagespeed.web.dev/ 
  1. Vid en teknisk validering av din webbplats, finns det några andra brister som du identifierat? Vilka av dessa har du i så fall åtgärdat och vilka kvarstår att arbeta vidare med? 
  1. Vilka andra åtgärder har du vidtagit för att skapa en snygg, inspirerande och effektiv webbplats som på bästa sätt levererar utifrån din affärsidé?
    Presentera resultat i text och bild.
Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *